سه شنبه 8 خرداد 1397 - 09:02:35

دندانپزشکان میتوانند ترس را بو بکشند!!!!

مطالعه بر روی دانشجویان دندانپزشکی نشان می دهد که دندانپزشکان می توانند زمانی که یک بیمار مضطرب است بوی آنرا حس کنند و این باعث می شود آنها بیشتر به اشتباه بیفتند و عملکرد بدی داشته باشند.

چندین آزمایش تجربی نشان داده است که بوی بدن افراد مبتلا به احساسات - به ویژه منفی مانند انزجار، ترس و اضطراب - می توانند بر روی درک ما از افراد تأثیر بگذارند، گرچه ما به ندرت می توانیم علت این پدیده و یا حتی چگونگی آنرا توصیف کنیم.

به منظور بررسی اینکه آیا بوی بدن می تواند اضطراب فرد را در یک محیط واقعی تر نشان دهد، تیم ولنتین پارما که در دانشگاه ISAS ایتالیا به بررسی این موضوع میپردازد بر روی دانشجویان دندانپزشکی تمرکز کرد، زیرا دندانپزشکان به عنوان بخشی از کار روزانه بیمارن مضطرب را ملاقات می کنند. آنها از 24 دانشجوی داوطلب خواسته بودند تا هرکدام دو تی شرت اهدا کنند - یکی تی شرتی که در طول یک امتحان پر استرس و دیگری در یک سخنرانی آرام پوشیده شده بود.

تیم تحقیقاتی سپس تی شرتها را با یک ماده شیمیایی که بوی بدن را مخفی می کند پوشاندند، به طوری که کسی آگاهانه بوی بدن خود را استشمام نکند. وقتی تی شرت به گروه دیگری از 24 دانشجوی دندانپزشکی ارائه شد، آنها گفتند که نمیتوانند تفاوتی بین آنهایی را که در شرایط استرس زا و آرام گرفته شده، تشخیص دهند.

در مرحله بعد، مانکن ها تی شرت های اهدا شده را پوشیدند و گروه دوم دانش آموزان درمان های دندانپزشکی را بر روی آنها انجام دادند. عملکرد هر دانشجو در درمان بیمار توسط مراقبین نمره بندی شد - و دیده شد که در هنگام درمان مانکنهایی که پیراهنهای افراد تحت تأثیر استرس را پوشیده بودند، عملکرد به طور قابل توجهی بدتر شد. اشتباهات شامل مواردی مانند احتمال آسیب رساندن به دندان های همسایه میشد.

بنابراین همین پدیده میتواند به شکل دیگری رخ دهد. به عنوان مثال پزشکان می توانند بوی ترس بیماران خود را حس کنند یا در طی یک امتحان نشستن در نزدیکی یک فرد عصبی بر روی عملکرد افراد تاثیر میگذارد. بوی بدن حتی ممکن است بر روی عملکرد افراد در محیط کار تأثیر بگذارد، درصورتی که شما در فاصله کمی از رئیس یا همکاران خود نشسته باشید.

منبع خبر : NewScientist Website

اخبار مرتبط