سه شنبه 1 خرداد 1397 - 09:12:38

مولکول های موجود در بزاق انسان دارای پتانسیل بهبود زخم است

در مطالعه ای که به صورت آنلاین در مجله FASEB منتشر شده است، به این موضوع اشاره شده است که زخم ها در دهان شما سریعتر و موثرتر از زخم های دیگر بهبود می یابند. تا کنون، باور عموم بر این بود که بزاق در فرایند بهبود زخم نقش دارد، هر چند که میزان نقش آن ناشناخته است. در این بررسی اثرات پپتیدهای بزاقی histatin-1 بر روی آنژیوژنسیس (ایجاد رگ های خونی) مورد بررسی قرار گرفت که یکی از فرآیندهای اثرگذار بر بهبود زخم است. محققان دریافتند که histatin-1 موجب تحریک آنژیوژنسیس، و همچنین چسبندگی و مهاجرت سلولی میشود.

وینسنت تورس.، استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه سانتیاگو شیلی در این ارتباط گفت: "این یافته ها جایگزین های جدیدی برای درک بهتر بیولوژی نهفته در زمینه تفاوت های بین زخم دهان و پوست ایجاد می کند. "ما معتقدیم که این مطالعه می تواند به طراحی روش های بهتر برای بهبود زخم در بافت های غیر دهان نیز کمک کند."

این مطالعه شامل آزمایشات در سه سطح: (1) سلول های اندوتلیال یا سلول های خونی در کشت، (2) جنین مرغ به عنوان مدل حیوانات و (3) نمونه های بزاق از اهداکنندگان سالم انجام شده است. با استفاده از این سه مدل، نتیجه گیری شد که histatin-1 و بزاق به افزایش رگ های خونی کمک میکند. محققان در حال حاضر مرحله ای را در این مطالعه بررسی می کنند که در آن استفاده از این مولکول ها برای تولید مواد و ایمپلنت برای کمک به بهبود زخم میباشد.

منبع خبر : Science Daily Website

اخبار مرتبط