پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 09:04:33

کاهش عفونت با پروتزهای چاپ سه بعدی پرشده با دارو

تقریبا دو سوم پروتزهای متحرک دندانی منجر به عفونت های قارچی که باعث التهاب، قرمزی و تورم در دهان افراد می گردد، میشوند.برای درمان بهتر این عفونت ها یا به اصطلاح استوماتیت مرتبط با دندان مصنوعی، محققان دانشگاه بوفالو از چاپگرهای 3 بعدی برای ساخت پروتزهای پر از کپسول های میکروسکوپی استفاده کرده اند که میتواند در بازه های زمانی مشخص داروهای ضد قارچی مانند آمفوتریسین B در دهان آزاد کند.

برای بررسی نحوه آزادسازی دارو در پروتزهای چاپ شده، تیم اجرایی، عامل ضد قارچ را در میکروسفرهای قابل تجزیه و پخش قرار داده اند. میکروسفرها در طول فرایند چاپ حرارتی از دارو محافظت می کنند و به مرور زمان و تخریب خودبخودی شان، داروها را آزاد می کنند.

این تحقیقات شامل توسعه یک مدل نوآورانه از آکریل آمید هم میشود که برای حمل بار ضد قارچی طراحی شده است و همچنین یک سیستم پمپ سرنگی جدید که برای ترکیب پلیمر دندان و میکروسفرها در طول فرآیند چاپ به کار میرود.

پروتزها با یک، پنج و 10 لایه مواد مورد آزمایش قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا لایه های اضافی امکان نگهداری طولانی تر دارو را به پروتزها میدهد یا خیر. محققان دریافتند که مجموعه هایی که پنج و 10 لایه دارند، غیر قابل نفوذ بوده و در دفع دارو موثر نیستند.

پژوهش های آتی بر روی تقویت مقاومت مکانیکی پروتزهای چاپی 3 بعدی با الیاف شیشه و نانولوله های کربنی و تمرکز بر ساختار دندان مصنوعی تنظیم شده است.

منبع خبر : Science Daily Website

اخبار مرتبط