دوشنبه 14 خرداد 1397 - 07:41:02

واترپیک یا نخ دندان؛ کدام بهتر است؟

اکثر مردم می دانند که باید دندان های خود را به طور مرتب مسواک و تمیز کنند. با این حال، بسیاری از مردم سؤال دارند که آیا واترپیک جایگزین خوبی برای نخ دندان سنتی است یا خیر.

نخ دندان

مسواک زدن راه موثری برای برداشتن پلاک غذا از سطح دندان است. با این وجود، این روش برای خلاص شدن از غذای باقیمانده بین دندان ها و یا زیر لثه ها کافی نیست.

مزایا

مزایای متعددی برای نخ دندان سنتی وجود دارد. این روش برای از بین بردن مواد غذایی بین دندان بسیار کارآمد است. برای استفاده از نخ دندان هزینه زیادی صرف نمی شود و از هر داروخانه یا فروشگاه مواد غذایی به راحتی قابل دسترسی است. نخ دندان روشی سریع و آسان است و می تواند در هر محلی انجام شود.

معایب

علیرغم مزایای زیادی که در این روش وجود دارد، کمبودهایی هم هست که آنها شامل موارد زیر هستند:

واترپیک

واترپیک با نخ دندان سنتی متفاوت است. واترپیک از یک دستگاه مخصوص استفاده می کند که جریان آب را به دهان و لثه هدایت می کند. به جای خراش دادن دندان ها به منظور حذف پلاک، واترپیک از فشار آب برای ماساژ لثه ها استفاده می کند و مواد غذایی را از دندان ها دور می کند.

مزایا

واترپیک دارای مزایای فراوانی است. این روش در استفاده آسان است، به خصوص برای افرادی که ارتودنسی و یا انواع دیگر اعمال دندانپزشکی مانند پل های دائمی یا موقت بر روی دندانهایشان وجود دارد. عمل ماساژ همچنین می تواند سلامت لثه را بهبود بخشد و به مناطقی دسترسی پیدا کند که با نخ دندان های سنتی قابل دسترسی نیستند.

معایب

معایب واترپیک بدین شرح ند: واترپیک را می توان وسیله ای گران دسته بندی کرد که برای نگهداری نیاز به فضای بیشتری دارد. همچنین نیاز به دسترسی به برق و آب دارد که استفاده از آن را در خارج از خانه دشوار میسازد.

اینکه کدامیک از این دو تکنیک بهترین است سوالی است که اخیرا زیاد پرسیده میشود ولی پاسخ قطعی در دسترس نیست. مهمترین مسئله این است که هر روز بین دندان ها و زیر لثه ها تمیز شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله دندانپزشکی بالینی، اثر بخشی واترپیک نسبت به نخ دندان در کنار استفاده از مسواک دستی را مقایسه کرده است . محققان دریافتند که گروهی که از واترپیک استفاده می کردند، 74.4 پلاک دندان را کاهش دادند، در مقایسه با 57.7 درصد کاهش در گروهی که از نخ دندان استفاده می کردند.

مطالعات دیگر نیز نشان داد افرادی که از واترپیک استفاده می کردند، کاهش بیشتری در التهاب و خونریزی لثه در مقایسه با نخ دندان داشتند.

اخبار مرتبط